Wittegoudbrug overspant voortaan de Dijle

Wittegoudbrug overspant voortaan de Dijle

Plaatsing van fietsbrug die Keerbergen en Haacht rechtstreeks zal verbinden

Wittegoudbrug overspant voortaan de Dijle

In drie dagen tijd werden twee bruggen geplaatst die vier gemeentes dichter bij elkaar zullen brengen. Na de plaatsing van de Regenboogbrug eerder deze week, werd op donderdag 31 augustus de Wittegoudbrug op zijn plaats getild. Deze fietsbrug over de Dijle zal Haacht en Keerbergen rechtstreeks verbinden. Voetgangers en fietsers moeten nog even wachten op de aansluiting op het wegennet om de nieuwe bruggen in gebruik te nemen. De aanleg kadert in het Sigmaproject Bovendijle voor meer natuurontwikkeling, meer waterveiligheid en meer recreatie in de regio.

Niemand die er straks naast kan kijken: de nieuwe witte brug over de Dijle die toepasselijk ‘Wittegoudbrug’ werd gedoopt, een knipoog naar de asperge- en witloofteelt waar de streek om bekendstaat. De naam werd ’s ochtends bekendgemaakt nadat de brug op zijn definitieve plaats werd gezet. Vlaams minister van Mobiliteit & Openbare werken Lydia Peeters: “Samen met de Regenboogbrug, die eerder deze week geplaatst werd, zetten we nu opnieuw een stap vooruit in onze doelstelling om het fietsverkeer in de regio een boost te geven.”

Op woensdag 30 augustus vatte een speciale kraan post in Keerbergen, om een dag later de fietsbrug tussen de Binnenbeekweg in Haacht en de Dijlestraat in Keerbergen te plaatsen. Met eenzelfde bouwstijl maar een eigen kleurenpalet sluit de Wittegoudbrug mooi aan bij de pas geplaatste Regenboogbrug en de bestaande fietsbruggen in Tremelo en Werchter. De brug is 36 meter lang en 4 meter 65 breed. Ze weegt 37 ton en werd in één stuk getransporteerd vanuit het atelier in Hamont-Achel.

De twee nieuwe bruggen over de Dijle maken de gemeentes Bonheiden, Boortmeerbeek, Haacht en Keerbergen onderling beter bereikbaar. Nu de bruggen op hun plaats liggen volgt de aansluiting op en de verbetering van het wegennet naar de bruggen. Ook het jaagpad wordt nog aangepast aan de Rijmenam-zijde van de Dijle, tussen Muizen en Bonheiden. Aan de andere kant van de Dijle, de linkeroever, blijft het bestaande pad behouden. Over een tweetal maanden staat de officiële opening van de twee bruggen gepland.

Duurzame boost

De vier betrokken gemeentes nemen samen de helft van het investeringsbedrag van de bruggen voor hun rekening. De Vlaamse Waterweg nv komt tegemoet voor de andere helft, met ondersteuning van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’. Het prijskaartje voor de twee bruggen bedraagt circa 1,2 miljoen euro (exclusief btw). Het project wordt meegefinancierd door de Provincie Vlaams-Brabant.

Koen Anciaux, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Vlaamse Waterweg nv: “De plaatsing van de brug is zonder problemen verlopen. De functionele én recreatieve surplus spreekt voor zich. De nieuwe bruggen zullen niet alleen de scholen in de omgeving beter bereikbaar maken, maar ook de natuurgebieden in het beschermd natuurpark Rivierenland.”

De aanleg van de bruggen past ook binnen de werken van het Sigmaplan, uitgevoerd door De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap voor Natuur en Bos. “Het Sigmaplan heeft als doel om Vlaanderen beter te beschermen tegen overstromingen van de Schelde en haar zijrivieren én tegelijk de waardevolle riviernatuur een boost te geven. In Pikhaken langs de Dijle, tegenover de dorpskern van Rijmenam, is een waardevol wetland in de maak. Op termijn volgt de aanleg van twee gecontroleerde overstromingsgebieden: Rijmenam en Hollaken-Hoogdonk. Zo krijgt de natuur in de regio een stevige duw in de rug. Ook recreatief wordt de brede regio beter ontsloten”, besluit minister Peeters.

 

logo medegefinancierd door de Europese Unie

Laatste nieuws

Top